Implementatie zelfscan-project ware efficiëntieslag voor klanten en filiaalmedewerkers Wildkamp

Warehouse, Logistiek & Supply Chain

Wildkamp

Wildkamp kent zijn oorsprong in 1972. In de loop der jaren is de organisatie uitgegroeid tot een landelijke en succesvolle organisatie met een zeer breed aanbod op het terrein van technische- en aanverwante producten. De Wildkamp formule betekent efficiënt zaken doen met één leverancier.

De groothandel richt zich vooral op de zakelijke markt. Dat betreft zo’n 90% van haar klanten. Deze bedrijven komen om te halen wat ze nodig hebben en willen vervolgens zo snel mogelijk door naar hun klus. Ook op deze groep is het veelgehoorde “tijd is geld” van toepassing. Het is voor Wildkamp dus zaak om deze klanten zo goed en efficiënt mogelijk van dienst te zijn.

Tijdwinst door scanners

Marc Zijnge is hoofd ICT bij Jarola, de overkoepelende holding van Wildkamp. Hij legt uit welke stappen Wildkamp heeft genomen om het de klanten en de filiaalmedewerkers eenvoudiger te maken. “Nu wij werken met de scanners is het invoeren van een order aanzienlijk efficiënter. De artikelnummers worden draadloos verstuurd en zijn daarna direct op te vragen in het ERP pakket, Microsoft Dynamics AX. Dit werkt niet alleen efficiënter, maar voorkomt ook typfouten.”

Wildkamp besloot daarom in 2011 een scan-oplossing te implementeren, voornamelijk bedoeld voor intern gebruik. Medewerkers konden scanners gebruiken voor onder andere voorraadinventarisatie, maar de apparaten waren ook beschikbaar voor de klanten. Toch bleek de complexiteit van het apparaat niet uit te nodigen tot gebruik bij de werknemers, laat staan bij de klant. Zo is de vraag ontstaan voor een gebruiksvriendelijke scan-oplossing voornamelijk gericht op gemak voor de klanten.

Filiaal Wildkamp Roermond

Op basis van goed vertrouwen snel resultaat

Na eerdere goede ervaringen heeft Wildkamp besloten haar vraagstuk bij CaptureTech neer te leggen. Belangrijke speerpunten naast gebruiksgemak waren wireless ondersteuning en afbeeldingen die tonen wat er gescand is. CaptureTech kwam, naast de gehele software applicatie, met twee hardware mogelijkheden naar voren, waarna Wildkamp voor de oplossing van Zebra is gegaan.

Klanten kunnen nu zelf de artikelen scannen en lopen vervolgens naar de kassa waar de artikelen worden gekoppeld aan de klantnaam. Het is dan slechts een kwestie van inlezen en alle informatie is beschikbaar, inclusief de juiste kortingspercentages.

Menu voor medewerkers

Ook voor de medewerkers zijn de nieuwe scanners een oplossing. Dankzij een apart benaderbaar menu, kunnen de apparaten ook intern worden ingezet. Zo kunnen  medewerkers met de scanners artikelen binnenboeken, voorraden controleren en inventariseren en artikelen en prijzen opzoeken. De scanoplossing van CaptureTech is dus primair voor de klant, maar dankzij het verborgen menu kunnen ze er bij Wildkamp veel meer uithalen.

Zijnge: “We zien meteen al een duidelijk verschil. Medewerkers weten goed hoe ze met de apparaten kunnen omgaan, maar nog belangrijkerder: de klant ziet ook de toegevoegde waarde. Zij herkennen de zelfscanners uit de supermarkt en hebben ervaring in het omgaan met zo’n apparaat. De scanners bij Wildkamp zijn hetzelfde, maar dan de nieuwste generatie.”

Scanners Wildkamp

Laat uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op: