KeyConductor voor Gemeente Gouda

Industrial Internet of Things

Keyconductor gemeente Gouda

Geen omkijken meer naar leenfietsen bij gemeente Gouda door CaptureTech’s KeyConductor

In het Huis van de Stad, gelegen in de Spoorzone van Gouda, zijn verscheidene gemeentelijke diensten gehuisvest. Op de zesde verdieping van dit moderne stadshuis bevindt zich het Servicepunt. Deze afdeling is faciliterend voor de 600 tot 700 gebruikers van het Huis van de Stad en op automatiseringsgebied ook voor de ambtenaren van de gemeenten Waddinxveen en Zuidplas.

Modern huis van de stad, moderne organisatie ondersteund door ICT

Coördinator van het Servicepunt Cock Bruinsma: ‘Het zwaartepunt van de diensten van het Service- punt zijn it-gerelateerd. Gebruikers melden zich bij ons wanneer men niet kan inloggen op het netwerk of als een printer het niet meer doet, maar ook als iemand een nieuwe telefoon nodig heeft.’ Om alle meldingen keurig af te handelen wordt de facilitaire software van TopDesk gebruikt.

Bij de ingebruikname van het Huis van de Stad in 2012 zijn er ook een aantal dienstfietsen aangeschaft. Gebruikers van het Huis van de Stad kunnen deze fietsen lenen om naar afspraken in de stad te gaan. De coördinatie van het gebruik van deze fietsen werd ondergebracht bij het Servicepunt. Cock Bruinsma: ‘Wie een fiets had gereserveerd, kon bij ons op de zesde verdieping de fietssleutel komen halen en moest die daar ook weer terugbrengen. Maar het gebeurde regelmatig dat een fiets ’s middags om vijf uur nog niet terug was gebracht zodat één van onze medewerkers moest overwerken. Voor zowel gebruikers als medewerkers was dit geen ideale situatie en ja, wij zijn it-ers dus wilden wij dit proces automatiseren.’

Fietsreserveringen via TopDesk gekoppeld met KeyConductor

Samen met zijn collega Rick Nieuweveen bedacht Bruinsma hoe hij de uitgifte en inname van fietssleutels wilde automatiseren. ‘Heel wat lunchpauzes hebben Rick en ik gefilosofeerd over hoe we dit proces konden verbeteren. Rick bedacht hoe het Topdesk pakket gebruikt kon worden voor de reserveringen en uiteindelijk misten we alleen nog een intelligente sleutelkast.’

‘In 2014 heb ik de Facilitaire Vakbeurs bezocht en trof daar een aantal aanbieders van sleutelbeheer oplossingen. Met CaptureTech hadden wij gelijk een goede klik. Zij dachten met ons mee en hun Keyconductor sprak ons erg aan.’ Bruinsma zette de wensen en eisen waaraan de oplossing moest voldoen op papier en nodigde de geselecteerde aanbieders uit om een voorstel te doen. Cock Bruinsma: ‘Na een uitgebreide selectieprocedure bleef de KeyConductor van CaptureTech over.’

Cock Bruinsma bij de KeyConductor met fietssleutels.

Fietsreserveringen geautomatiseerd

Wat Bruinsma en Nieuweveen hadden bedacht, moest nu worden gerealiseerd. Bruinsma: ‘CaptureTech was zeer meewerkend in de ontwikkeling van de koppeling tussen de KeyConductor en de software van TopDesk. Rick Nieuweveen kon rekenen op alle steun en in relatief korte tijd had hij de koppeling voor elkaar.’

Door de koppeling kunnen medewerkers via hun TopDesk omgeving één van de twaalf fietsen reser- veren. Een kwartier voor het gereserveerde tijdstip krijgt de gebruiker een e-mail met daarin het bericht dat vanaf dat moment de gereserveerde fiets kan worden opgehaald. Dat kan tot een kwartier na het gereserveerde tijdstip. Alleen gedurende dat half uur heeft de gebruiker met zijn smartcard toegang tot de Keyconductor om de fietssleutel uit te nemen. Die smartcard gebruikt men ook om toegang te krijgen tot het gebouw, in te loggen op de computer en te kunnen printen.

Vijftien minuten voordat de fiets terug moet zijn, ontvangt de gebruiker ook weer een e-mail met daarin het verzoek om de fiets op tijd terug te brengen. Mocht een fiets niet op tijd terug zijn voor de volgende gebruiker, dan kan het systeem een reservefiets inzetten. Ook dit proces gaat volledig automatisch.

Heldere business case

De eerste maand dat het systeem in gebruik was, heeft men de Keyconductor op de zesde verdieping geplaatst. Zo kon men de gebruikers uitleg geven en direct feedback krijgen over de gebruikersvriendelijkheid van het systeem.

Na deze proefperiode is het systeem naar de fietsenstalling verhuisd. Gebruikers komen sindsdien niet meer op de zesde verdieping om een fietssleutel te halen of te brengen, hetgeen hun veel tijd scheelt. Ook op het Servicepunt kost deze oplossing minder tijd, men hoeft niet langer te blijven totdat alle fietssleutels retour zijn.

Bruinsma: ‘De business case in deze is inderdaad het besparen van tijd. Doordat onze medewerkers niet meer hoeven te blijven en ook doordat de haal- en brengtijd van de gebruikers nu nihil is, is de terugverdientijd van deze oplossing best kort. Maar even belangrijk vinden wij de bewustwording die het systeem creëert bij de gebruikers. Doordat zij een digitale reservering maken voor een bepaalde tijd, zijn zij er bewust van dat ze de gereserveerde fiets op de aangegeven tijden mogen gebruiken en overschrijding daarvan moeten voorkomen.’

Ook OV-passen reserveren en beheren

Het systeem draait naar volle tevredenheid van gebruikers en beheerders. De pool van twaalf leenfietsen blijkt groot genoeg. Wel wil men ook pashouders met daarin de OV-passen van de gemeente Gouda in de kast onderbrengen. Ambtenaren kunnen dan via Topdesk een OV-pas reserveren als zij voor hun werk met het openbaar vervoer moeten reizen.

Download de case in pdf.