Realtime informatie voor de beste performance

Warehouse, Logistiek & Supply Chain

schermafbeelding-2016-12-14-om-15-49-56

Een voicegestuurd orderpicksysteem in een distributiecentrum zorgt voor tijdwinst en een betere aansturing van de belangrijkste warehouse processen.

We zijn te gast bij Hollander in Barendrecht, een dochteronderneming van de Greenery. Het bedrijf is het vers distributiecentrum (VDC) voor Plus-Retail en beheert vrijwel alle versgoederen die op voorraad worden gehouden. Een ander deel van het versassortiment wordt cross-dock aangeleverd.

Het VDC levert kant en klare orders op winkelniveau rechtstreeks aan bij 270 winkels. De hallen zijn groot, de gangen lang en de stellages hoog. Vele tientallen medewerkers lopen er op een efficiënte manier orders te picken.

Best mogelijke oplossing

Albert Engels is manager operations van het bedrijf, waarvan de historie ver terug gaat. “In 1929 begon Siem den Hollander met de verkoop van groenten en fruit in Rotterdam. Vele jaren en stappen verder werken we nu exclusief voor PLUS. Wij zijn vanaf 2008 onze processen gaan veranderen. Van papier naar een warehouse management systeem en een voicegestuurd proces.”

We hebben nu een betere, meertalige spraakherkenning, waardoor we medewerkers sneller kunnen inwerken.

Op dat laatste gebied werd in 2014 besloten tot een belangrijke wijziging. “De verouderde voice-apparatuur was aan vervanging toe. We wilden ook graag weten of voice nog steeds de best mogelijke oplossing voor ons was. Na een grondige analyse bleek dat zo te zijn. Dat had ook te maken met de geïntroduceerde vernieuwingen.

We hebben nu een betere, meertalige spraakherkenning, waardoor we medewerkers sneller kunnen inwerken. De orderpickers geven aan dat het nieuwe systeem ook makkelijker werkt. Daarnaast introduceerde onze partner aanvullende innovaties, waardoor we onze operatie nog beter kunnen aansturen en monitoren.

Rust en beter inzicht

Het gebruik van spraakgestuurd orderpicken is in de logistieke sector gemeengoed. Ook bij Hollander beschikt iedere orderpicker over een voice terminal en headset met microfoon. Hij of zij ontvangt op een natuurlijke manier gesproken instructies en bevestigt opdrachten mondeling in real-time. Een nieuw systeem moest volgens Engels een duidelijke meerwaarde bieden.

“Een van onze wensen was om beter zicht te krijgen op de eindtijdenberekening. Als de truck te laat vertrekt, ben je te laat bij de klant. Voor invoering van het nieuwe systeem vulden we iedere twee uur Excel lijstjes in om te kijken of we het zouden halen. Met de Performance Manager optie is dat verleden tijd. We kunnen de nodige data direct analyseren.

Op een webbased, toegankelijk dashboard zien we nu realtime of we ergens achterlopen en kunnen we als dat nodig is direct mensen toevoegen. Daarnaast zien wij of we voorlopen of eerder klaar zijn en hoeven als vervolg dan minder flexibele arbeidskrachten in te schakelen. Dat is een belangrijke toegevoegde waarde. Het geeft rust en een veel beter inzicht.”

Kostbare tijd winnen

Het systeem houdt ook rekening met de verschillende werkgebieden van Hollander: maaltijden, zuivel, aardappelen, groente en fruit. “Dat moet allemaal op een aparte carrier worden aangeleverd in de winkel. Het tempo van werken verschilt per werkgebied.

Dat maakt het voor een teamleider lastig om te beoordelen of zaken nog in de pas lopen. Met een druk op de knop kunnen we nu per werkgebeid zien of we op tijd zijn. Zo niet, dan kunnen we bijtijds ingrijpen.

Onze teamleiders winnen daardoor kostbare tijd, die ze volledig kunnen benutten voor het snel oplossen van knelpunten. Als team hadden we bedacht dat het fijn zou zijn als we onze informatievoorziening naar een hoger plan zouden kunnen tillen. Het nieuwe systeem overtreft onze stoutste verwachtingen.”

schermafbeelding-2016-12-14-om-15-49-39